lördag 5 maj 2007

Tacos med två såser

Jag hoppar hej vilt i menyn och försöker anpassa den till tid och veckodagar. Igår var det fredag och vad passar då bättre än tacos? Lite annorlunda än "standard-tacos" som vi brukar äta, men väldigt gott! Det är stekta kycklingfilébitar, isbergssallad, gurka, två såser och nachos-chips. Kycklingen:
4 kycklingfiléer
1 gul lök
1 paprika
örtsalt, peppar
sweet chili-krydda

Skär filéerna i mindre bitar och stek dem tills de nästan är genomstekta. Tillsätt paprikan och löken i mindre bitar och låt det steka med. Jag kryddade väldigt generöst med örtsaltet, och i omgångar för att få in smaken mer (inbillar jag mig). Tillsatte även lite paprikapulver för att få lite roligare färg.

Salsasås:
jag gjorde i ordning såsen på morgonen för att den skulle få stå över dagen
4 tomater
1 grön chili sweet chili-sås (1 dl i orginalrecept, men så mycket tog inte jag)
(2-3 msk hackad koriander, uteslöt jag av snålhet)

Dela tomaterna i fjärdedelar och ta bort kärnhuset. Skär dem sedan i små kuber. Hacka chilin i små bitar. Jag vågade inte ha i riktigt hela för den osade så starkt i ögonen när jag sköljde bort kärnorna. Lägg det i en skål och slå över lagom med chili-sås.

"Vit" sås:
denna gjorde jag i ordning strax innan servering
2 dl mini-fraiche
1-2 tsk sambal oelek (tillsätt mer om du vill ha starkare)
saften från 1 lime (som vanligt läser jag recepten slarvigt, igår när jag gjorde i ordning den så använde jag bara saften från 1/2 lime)
(3 msk hackad basilika, uteslöt också av snålhet)
1-2 vitlöksklyftor

Denna sås är bara att blanda i ordning!

Kommentar: Väldigt god mat! B tyckte kycklingen var supergod och "bra med mat som man får äta chips till", hihi. Såserna blev överraskande goda. Salsan var supergod och den vita såsen var kul med det syrliga från limen tillsammans med styrka från sambal och vitlök. Högt betyg! (men B som är skeptisk till såser åt inte dem)

Inga kommentarer:

Medlem i Matbloggarna