onsdag 2 maj 2007

Grillning igen!!

Igår körde jag barbeque, indirekt grillning. Tände grillen med briketterna staplad i en slags pyramid, lät det stå tills det var riktig glöd. Sen delade jag på briketterna och skapade en "gång" emellan dem där jag lade köttet, se bilden nedan. Grillade marinerad fläskfilé, majskolvar och färsk lök. Till det serverades en grönsaksröra (potatisröra), egentligen skulle det vara vanlig creme fraiche, men jag "poppade" till det med en smaksatt. Se kommentarer i slutet.

Fläskfilén:
olivolja
Dragon-sauce
soja
sweet-chili-krydda

Blanda ihop, häll det över filén i en plastpåse, stäng igen den och låt ligga i kylen ett antal timmar.

Potatisen:
potatis
1 lök (jag använde färsk)
en halv purjolök
4-5 soltorkade tomater
1 burk creme fraiche (jag använde tomat & basilika smaksatt)
örtsalt & peppar

Skala potatisen och skär dem i strimlor. Hacka lök, purjolök och soltorkade tomater. Stek allting på låg värme, tills potatisen är mjuk, krydda! Häll över creme fraichen och låt det bli varmt. Egentligen ska det vara halverade småtomater i också, men vi körde dem bredvid och kalla istället.

Kommentar: Fläskfilén, majs och lök blev väldigt bra. Ska definitivt fortsätta med indirekt grillning när vi grillar större bitar. Potatisen var god, men det kanske hade varit godare med vanlig creme fraiche i alla fall. När jag läste receptet så tyckte jag det lät lite mjäkigt, men det finns ingen riktigt god smaksatt creme fraiche, tomat och basilika är lite mjäkig den med och paprika & chili vet jag är nästan för stark. Funderade på om det skulle kunna vara gott att hälla över någon gräddvariant kanske.

Sammanfattning: Tiden det går åt är ungefär lika lång som att göra en potatisgratäng och den är nog godare. Men kul att variera och som sagt, blir nog en helt annan grej att ta naturell i alla fall.

B: "Inte en 10a i alla fall"

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vi hann inte handla igår så vi ligger en dag efter och börjar med menyn ikväll istället.

Vi har gjort Potatisen en gång tidigare och den såg då inte alls ut som när ni har gjort den. :) Kul! Du får se en bild på våran sedan när det blir vår tur att äta denna rätt.

izza sa...

Har inte sett din kommentar förns nu, hehe.

Vad spännande att er potatis såg helt annorlunda ut! Det blir kul att se er!

Nu ska jag laga kvällens gratäng!

Medlem i Matbloggarna