måndag 28 maj 2007

Leilas dinkelbullar

Ikväll blir det böngryta med recept från Saras kök och till den ska det serveras ett gott bröd. Tittade på Leila bakar för ett tag sen och då bakade hon dinkelbullar som såg väldigt goda ut. Det riktiga receptet hittar ni här.

Jag hade inte riktigt alla ingredienser så jag gjorde så här:
0,5 paket jäst
1 tsk kummin
1 tsk brödkryddor
ca 50 g Smör- och rapsolja
2 dl vatten (läste visst fel som vanligt, står ju 3 i receptet)
1 dl solrosfrön
1 dl pumpafrön
1 tsk flingsalt (hälldes i stekpannan när jag rostade fröna)
1 tsk vanligt salt (strös över jästen)
2 dl fullkornsdinkelmjöl
2 dl grahamsmjöl
4 dl vetemjöl

Rosta fröna i en torr stekpanna. Blanda allting i en degmaskin. Degen ska enligt Leila arbetas i 20 min. Jag har bara en matberedare, tror inte den knådar så jättebra, men jag kanske körde den i 10-15 min. Sen jäste jag kanske 1 timme, bakade ut bullar, jäste en halvtimma/timme till, penslade med ägg och strödde över mer frön. 200 grader i 10 minuter.

Supergoda nybakade i alla fall!

Inga kommentarer:

Medlem i Matbloggarna