torsdag 10 maj 2007

"köttbullar" och potatis

Äntligen har jag fått mig en bokhylla! Det blev jättefint, men nu vill jag ha en till, hihi. Vi var på IKEA och det hängde med ett vardagsrumsbord från fyndhörnan också, det blev fint det med! Efter en sen eftermiddag på IKEA skulle det bli dags för köttbullestekning. Men eftersom jag inte har tålamod så blev det bara en stekpanna med köttbullar, resten blev små minibiffar. Men det smakade bra det med!

Recept:
700 g nötfärs
1 krm vitpeppar
1 tsk örtsalt
0,5 tsk salt
2,5 dl Milda extra mat
1 ägg
en halv fint hackad gul lök

Blanda ihop allting till en smidig smet. Stek sedan till bollar eller biffar eller vad du tycker är lättast/godast. Såsen gjorde jag genom att hälla en förpackning Milda extra mat i stekpannan när jag var klar. Tillsatte ganska mycket mjölk, för att dryga ut det, funkade väldigt bra till den tjocka Mildan. Kryddade med lite svartpeppar, örtsalt och lite colorit soja.

Kommentar: Jag har inte berättat om min nya stekpanna va? Jag köpte den på Coop för 249:- tror jag. Vet inte om det är nån teflonvariant, men efter att ha använt den och märkt hur bra den är så blundar jag för alla risker för eventuell teflonavlagring. Hur bra som helst! Stekte alla biffarna utan att göra rent pannan en enda gång! Härligt! Biffarna blev väldigt goda, precis så mycket salt för att smaka riktigt gott, utan att smaka för salt. Alltid gott med sån här "riktig" mat.

Inga kommentarer:

Medlem i Matbloggarna