fredag 4 maj 2007

Potatisgratäng med färstäcke

Igår stod det gratäng på menyn. Jag rev potatisen med matberedaren. Den mörknade fort. Sedan i ugnen skedde nån konstig reaktion så när jag skulle äta var potatisen konstigt gråfärgad. Konstigt! Men det smakade inget konstigt i alla fall.
Recept:
ca 1 kg potatis
2 paket Milda extra mat
purjolök
salt

nötfärs
salt, peppar
soja
4 färska tomater
riven ost

Skala och riv potatisen. Jag rev den som sagt i matberedaren... Hacka purjon. Lägg det i en form, salta ordentligt! Häll grädden över, jag tillsatte lite mjölk, för Mildan är lite väl krämig för att rinna ut ordentligt. Ställ in den i ugnen i 225 grader, 30-40 min.

Stek under tiden nötfärsen, krydda. Skiva tomaterna och riv ost. När potatisen känns färdig i gratängen så fördela färsen ovanpå gratängen, lägg på skivad tomat och riven ost. Gratinera i ca 10 min.

Kommentar: Lite konstigt det där med potatisen! Vet inte vad som hände! Skulle jag göra om det skulle jag skiva potatisen istället som i en vanlig gratäng. Eller möjligtvis riva den grovare, för det blev lite väl tunt med matberedaren, tyvärr finns det bara en rivskiva till den.

Inga kommentarer:

Medlem i Matbloggarna