tisdag 14 augusti 2007

Semester!

I torsdags natt kom vi hem från den underbara semestern! Det var strålande sol och varmt hela tiden. Vi sov i tält i Jönköping, hotell i Halmstad och på hotell även i Helsingborg. Vi bodde precis vid Knutpunkten, vilket var perfekt när man skulle ta färjan över till Helsingör. Det absolut bästa med semestern var att sitta kvar just på den färjan och tura. Vi gjorde det på onsdagkvällen och under de tre gångerna vi såg Helsingör så fick vi även beundra solnedgången över havet. Mmm!! Längtar tillbaka!!

Kanske behöver kommentera att vi hamnade på västkusten istället för Kalmar och Öland, men det märker ni väl! (så kan det gå när man åker dit man känner för!)

Först ut kommer en bild från turandet (okej då, regndropparna på räcket kommer faktiskt från en regnskur, det kom ett ösregn på 5-10 min innan vi hoppade på färjan, men sen sken solen igen):


Okej då, vi tar en på solnedgången också!


Att campa första natten kändes helt rätt. Det var en härlig känsla att sitta utanför campingrestaurangen och äta kvällsmat och ta en öl. Lugnet verkligen sänkte sig över området. Det enda jobbiga var detaljen att vakna kl 06 på morgonen därefter i ett daggvått, trångt tvåmannatält. Nåja, nästa bild är en bild på kvällsmaten, en kycklingsallad med vitlöksdressing och salsa. Udda idé med två dressingar + att själva pastan och salladen är indränkt i någon slags dressing. I och för sig klagar inte jag, som vill ha mycket kladd på maten.


Hittade den här bilden också nu, den måste jag bara ha med också. Den sammanfattar verkligen vår semester! Den är tagen på tisdagen i Tylö Sand.


Nästa bild är från kvällsförtäringen i Halmstad. På stranden låg jag och läste turistkartan över Halmstad och dess annonser, där läste jag om Lilla Helfwetet, "djävulskt god mat i himmelsk miljö". Sedan av en slump så sprang vi på denna restaurang på kvällen när jag ville äta. Tyvärr gör inte bilden maten rättvis. Men åh! Denna kväll åt jag nog det godaste jag har ätit! Havskräftor, toast, aioli och citronmajonnäs. Underbara såser! Precis lagom smak av allting! (ni kan ju låtsas att ni ser vad det är)


Nästa bild är från lunchen i Helsingborg. Efter ett evigt promenerande från ena hörnet av staden ner till strandpromenaden (bara stranden var ju en hel kilometer!) hittade vi äntligen en trevlig restaurang längst bort, Barfota (deras hemsida verkar inte funka så jag hänvisar till en recension i Expressen). Där åt jag en räkröra med toast och någon chutney, kommer inte ihåg vilken sort. B åt en burgare med barfota-dressing (god currysmak!) och barfota-ketchup. Räkröran var god, men kanske inte nåt man står sig ända fram till middagen på...



Sista "kulinariska" matupplevelsen blev i Danmark på Pandekagehuset. Pannkaka att ta med i handen med jordbaertopping.



Som sagt, underbar semester! Skulle bra gärna vilja göra om det nu på stört igen, istället för att vara tvungen att åka till jobbet som jag är nu...

2 kommentarer:

Anna-Eva sa...

Jag ser att ni valde helt rätt ställe att semestra på :)

izza sa...

Jaaa, det var underbart!

Medlem i Matbloggarna