torsdag 23 augusti 2007

Fläskgrytbitar

Glömde i hungern att ta kort på maten på tallriken, så ni får hålla till godo med en bild från matlådan. Receptet är enkelt och kommer från B:s mamma, tar i och för sig lite tid när grytan väl ska koka klart. Men jag gjorde i ordningen den dagen innan och sen är det bara att värma på den när det är dags och äta, så är middagen klar på ett kick!



Recept:
4 portioner
som rubriken lyder ska det egentligen vara grytbitar från fläsk, men det var slut när jag handlade så jag körde nöt istället

1 paket med högrev (kommer inte ihåg vikt, ta den största, brukar inte vara alltför stor skillnad mellan paketen)
ca 4-6 st katrinplommon
salt, peppar
vatten
mjöl

Skär högreven i lagom stora grytbitar. Rensa bort onödigt fett. Bryn dem sedan i stekpanna, krydda. Lägg över bitarna i en gryta, vispa ur pannan med lite vatten och häll över det också i grytan. Tillsätt mer vatten, så det blir lagom med spad till sås. Lägg i plommonen och låt sedan grytan stå och småkoka på svag värme. Jag som är dålig på att ta tid på maten har ingen aning om hur länge den stod på. Men det ska kokas tills man lätt kan dra isär köttet. Räkna med en timme i alla fall.

När köttet har kokat sig mört så är det dags att reda såsen. Plocka först bort resterna av katrinplommonen. Jag tog ca 2 msk mjöl och blandade ut det i lite kallt vatten. Sedan strilade jag ner det i grytan under tiden jag rörde om. Jag lät köttbitarna ligga kvar. Låt grytan stå kvar på värmen tills den tjockat till sig lite.

Här hemma serverades den med potatis eller ris och rivna morötter. Gröna ärter är gott till också!

Inga kommentarer:

Medlem i Matbloggarna