tisdag 21 augusti 2007

Kantarelltoast

När jag gick in i affären för att köpa det sista idag för att klara hela veckans matlagning så fick jag syn på en man som stod utanför och sålde kantareller, blåbär och lingon. När jag sedan kom ut så blev jag tvungen att köpa lite kantareller. Eftersom jag är sämst på att hitta dem i skogen så tänkte jag att det är bäst att slå till.

Väl hemkommen skulle jag sätta igång med matlagning, enkla "köttbullar" och förbereda grytbitarna till tisdagen. Men jag var alltför hungrig för att ha ro till det. Tur att jag hade kantarellerna! Det blev en förrätt bestående av en kantarelltoast. Mumsigt!





Recept:
1 toast
1 brödskiva
50 g kantareller
smör
salt, peppar
en liten bit cheddarost

Stek lagom mängd med kantareller, utan att först tillsätta något fett. Ta sedan lite smör (smör- och rapsolja funkade också bra) och tillsätt detta. Stek tills de ser goda ut, krydda lite. Ta upp svampen och lägg ner en brödskiva i stekpannan. Tillsätt eventuellt med fett. Lägg brödet på en tallrik, ös över svampen och riv över lite ost, jag använde cheddarost.

Inga kommentarer:

Medlem i Matbloggarna