torsdag 16 augusti 2007

Enkla "köttbullar"

Ja, alla som läser min blogg regelbundet vet ju att steka köttbullar inte riktigt är min grej. Och jag har inte tålamodet att lära mig heller. Istället kom jag igår på den perfekta idén att göra som en köttfärslimpa, eller stor biff, direkt i stekpannan. Jag gjorde en vanlig köttbullesmet och smetade sedan ut den i stekpannan och lät det puttra tills den var genomstekt. Det blev supersmarrigt!



Recept:
4 portioner
500 g nötfärs
1 finhackad gul lök
1 ägg
½ förpackning Creme Bonjour Cuisine Schallottenlök
Lawrys kryddsalt, peppar, örtsalt

1 förpackning matlagningsgrädde 15%
½ förpackning Milda 4%

Blanda ihop alla ingredienser och värm en stekpanna med någon smörvariant i. Tryck sedan ut köttfärssmeten i stekpannan. Låt den vara rätt varm från början, men sänk sedan värmen och låt det puttra, gärna med lock på. Efter en stund, när den i stort sett var klar, delade jag den i fyra bitar som jag vände en stund på.

Lyft ur biffarna ur pannan och kvar ligger en underbart smakrik buljong. Jag tillsatte bara matlagningsgrädde och Milda, utan att krydda någonting extra. Serverades med potatis och lite färsk gurka. Såå gott! Så mild smak, men ändå smakrikt!

Inga kommentarer:

Medlem i Matbloggarna