söndag 8 april 2007

Ugnsbakad lax med potatis och lök

Lax är verkligen gott! Det är något jag kan bli helt besatt av i tanken och så måste jag äta det. Det är sååå gott! Idag ugnsbakade jag den och åt med potatisresterna från igår. Ser mest ut som en salig röra på bilden, men det var den enda jag lyckades få fokus på.

Recept:


massor av lax (jag köpte en hel sida, delade upp den i mindre bitar och frös in det jag inte använde)
saft från en halv lime
flingsalt
svartpeppar
färsk persilja

Lägg laxen med skinnsidan neråt i en ugnssäker form. Pressa över limesaften, lite flingsalt och svartpeppar. Finfördela persiljan och strö den också över. In i ugnen i 200 grader. Klart på ca 15 min.

Tillbehör till använde jag resterna från den ugnsbakade potatisen och löken, stekte det varmt i stekpannan och sedan hällde jag över den överblivna såsen. Gooott!

Inga kommentarer:

Medlem i Matbloggarna