söndag 8 april 2007

Ostgratinerad fläskfilé med ugnsbakad lök och potatis

Igår var det påskafton. Det firade vi med en mycket trevlig matlagningsstund tillsammans. B hade under tiden jag jobbade inhandlat ett antal ingredienser, sen satte vi igång och inspirerades. Det blev riktigt gott!

Ugnsbakad potatis och lök:
potatis
2 schalottenlökar
2 små gula lökar
1 purjolök
4 klyftor vitlök
smör att smöra formen med
olivolja att ringla över
flingsalt

Skala potatisen och skär dem i klyftor. Smöra en stor ugnsform och lägg i potatisen. Skala all lök och dela den i klyftor, purjolöken i typ stavar och vitlöken finhackas. Strö allting över potatisen och rör om. Ringla över lite olivolja och strö på flingsalt. In i ugnen i 225 grader, tid kommer jag inte ihåg, men tills potatisen är mjuk, kan tänka mig att det tar 30-45 min.


Fläskfilén:
1 st fläskfilé
salt, peppar
riven ost (vi körde färdigriven mozzarella)

Putsa filén, skär den sedan i små skivor, platta ev till dem lite. Stek dem på ganska hög värme i lite smör, krydda med svartpeppar och lite salt. Lägg dem i en ugnssäker form och strö över ost. In i ugnen på 225 grader i ca 10 min (tills osten har smält och det ser gott ut!)

Sås:
(ej med på bild)
1 paket mellangrädde (2,5 dl)
knappt 1 halv förpackning creme fraiche (ekologisk!)
örtsalt
färsk basilika

Häll grädden i stekpannan där du har stekt fläskfilén. Tillsätt creme fraichen och vispa runt. Krydda med örtsalt. Låt det koka upp tills det tjocknar lite. Tillsätt hackad färsk basilika precis innan servering.

Servering:
Strö färsk hackad persilja över och servera med isbergssallad (och ev. nåt annat salladsblad), tunt skivad gurka och små coctailtomater. Mums!!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det är viktigt med ekologisk creme fraiche, det håller jag med om!

Kram Hannah!

izza sa...

Tack för stödet! :) Kramis!

Medlem i Matbloggarna