söndag 15 april 2007

Dinkelbröd

Igår blev vi bortbjudna på grillning. Lite hastigt kom det, men som tur var hade vi nästan tänkt grilla hemma så marinering och sånt var redan klart. Tyvärr har jag inga bilder på kalaset, men tänkte ändå säga några ord om det. Jag hade marinerat kycklingfilé i en röra (färsk basilika mixat med mandel och lite lagrad ost). Till det åt vi jättegoda rotfrukter som ugnsstektes (potatis, kålrot och palsternacka tror jag det var). Till det en helt vanlig god sallad och naturligtvis lite bearnaise. Provade även att göra egen aioli, men den blev lite väl oljig i smaken, får klura lite på hur man kan göra den godare. Är lite inne på att göra en vegansk variant.

Nu över till det som jag har bilder på! Dinkelbröden! Bakade ett simpelt bröd med dinkelmjöl istället för vanligt. Är verkligen inne på dinkel nu, väldigt gott! Det här brödet påminner om rågkusarna man kan köpa i butik, men godare!


Recept:

2 dl mjölk
3 dl vatten
ca 25 g jäst
1 tsk salt
1/4 dl rårörssocker
10 dl dinkelmjöl

Rör ut jästen med saltet, tillsätt mjölk, vatten och socker. Rör i mjölet. Jag lät den jäsa på bänken under tiden jag tog en sväng på stan, kanske 2-3 timmar. Sen bakade jag ut dem till nåt tekakeliknande. Jag fick ut 8 st. Då fick de jäsa ytterligare ett tag, 30-60 min kanske. Sen gräddades de i 200 grader, tid har jag ingen aning om, tills de fick färg helt enkelt.

Inga kommentarer:

Medlem i Matbloggarna