fredag 13 april 2007

Risotto och "kycklingbitar"

Igår fick jag för mig att jag skulle göra risotto, men eftersom vi bara har basmatiris hemma så fick det gå bra med det. Till det serverades marinerade sojabitar "istället för kyckling", köpt på Hemköp, samma märke som "istället för baconen" som finns på bild tidigare i bloggen.Risotto:

4 dl basmatiris
1 gul lök
(curry och paprikapulver)
1-2 dl rött matlagningsvin
5 dl grönsaksbuljong
en stor klick smör
lite färdigriven mozzarella (egentligen parmesan!)
ev. salt och peppar

Stek den gula löken med lite curry och paprika i en kastrull med lite olja. Tillsätt riset och låt riset bli lite genomskinligt. Häll på vinet och låt det koka in. Tillsätt sedan någon deciliter buljong i taget, rör om och låt det koka in innan du häller på mer. Avsluta med att röra i smör och ost, låt det stå under lock några minuter.

OBS! Jag är verkligen ingen risotto-expert så jag rekommenderar att ni söker upp andra risotto-recept för att det ska gå rätt till! Min blev god i alla fall, men kanske inte efter alla konstens alla regler!

Sojabitarna:
Tillräckligt med sojabitar, direkt från frysen, marineras i lite vanlig soja, lite Dragon-sauce och någon grillkrydda. Stek sedan i olja och på ganska hög värme. Riktigt goda! Godaste sojabitarna jag har ätit.

Inga kommentarer:

Medlem i Matbloggarna