fredag 16 mars 2007

Jambalaya

Efter ett tips från Mary så gav jag mig i kast med att prova jambalaya. Iväg till Hemköp för att inhandla burken som man använder (se bild nedan). Burken har märket Discovery som vi hittills endast hittat på Hemköp. Det var riktigt starkt, jag vågade inte använda hela burken. Men sen när maten var färdig hade jag ändå lite extra av såsen på tallriken, mumsigt starkt! Glömde ta kort på den färdiglagade rätten, så ni får hålla tillgodo med bild från dagens matlåda.
Recept
(originalrecept finns på baksidan av burken)
4 portioner


2 stycken paprikor (grön och röd)
1 gul lök, hackad
75 g chorizo
1 burk Discovery Creole
3 dl vatten eller buljong (jag hade bara vatten, men kan nog vara gott med lite salt buljong)
3-4 dl basmatiris
1 grillad kyckling


Enligt receptet ska det vara snabbris som man tillsätter direkt i grytan, men jag använde basmatiris. Mitt bästa tips är att lägga riset en stund i kallt vatten. Töm av vattnet och fyll på med vatten, lite drygt så det täcker. Ställ kastrullen på plattan och precis innan (eller en stund innan) det kokar upp så stänger jag av plattan och låter det dra klart på eftervärme. Idag lät jag lite av vattnet dunsta, sen hällde jag bort resten och hällde i det halvkokta riset i grytan.


Stek paprikabitarna och löken en stund. Tillsätt korven i små bitar och fortsätt steka. Tillsätt Creole-burken, jag tog som sagt inte riktigt hela, och vattnet. Koka upp och tillsätt ris.


Jag rensade kycklingen och serverade det bredvid, men enligt receptet ska kycklingen också ner i grytan.

Inga kommentarer:

Medlem i Matbloggarna