lördag 17 mars 2007

Fredagkväll

Igår serverades det biff (rostbiff) och råstekt potatis. Till det åt jag underbar guacamole, åt det igår också, kan äta det vaarje dag. Köttet kryddades med svartpeppar, vitpeppar och grönpeppar och stektes som vanligt. Potatisrecept
3 portioner (i alla fall i vårt hushåll)

1 kg potatis
4 salladslökar
10 g rapsolja
10 g smör
salt & örtsalt

Skala potatisen och skiva den i valfri tjocklek (jag tycker om tunnare skivor). Skiva löken i små ringar. Värm stekpannan och oljan. Lägg i potatisen och löken, salta. Rör runt ett par gånger tills du märker att potatisen inte fastnar längre. Sänk värmen coh lägg över ett stort lock och låt det stå en stund. Vi lade sedan potatisen i en ugnsform och lät den stå i ugnen i ca 15-20 min i 225 grader för att få lite knaprig yta också.


Guacamole-recept

1 avokado
1 stor sked mini fraiche
lite hackad habanero
(igår hade jag i lite tomat också, skär bort kärnhuset bara)
örtsalt

Dela avokadon och ta bort kärnan. Mosa den sedan med en gaffel. Tillsätt fraichen, salta och häll i hackad chili. Låt stå i kylen under tiden resten av maten blir klar.

Jag blev lite förvånad över att min guacamole inte blev starkare än den blev. Habanero ska ju vara den starkaste chilifrukten. Jag vågade därför inte ha i så mycket, en kvadratcentimeter kanske det blev.

Mitt bästa tips med avokadon, är kanske inte "vetenskapligt bevisat" men jag tycker det funkar jättebra att ha dem i kylen. Där blir de liksom inte övermogna utan precis lagom. Visserligen tar det längre tid för dem att mogna, men det är ju bara att köpa lite olika varianter på hårdhet i affären.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Men hallå!

Guac utan vitlök?

izza sa...

Haha, ja det funkar det med! Gott!! :)

Anonym sa...

Habanero kan skifta väldigt mycket i styrka, tror inte det är de starkaste habanerovarianterna som säljs i mataffären vanligtvis, men gott är det, hur som helst!

Medlem i Matbloggarna