söndag 11 mars 2007

Hemgjord pasta

Idag har jag bakat egen pasta! Till det serverades det en tomatsås på färska tomater och smörstekt sparris. Inga fel alls!

Egen pasta:
2 (2,5) dl durumvetemjöl
2 st ägg
Knådas ihop. Min deg blev lite kladdig, så nästa gång bakar jag in mer mjöl, jag använde mig av 2 dl. In i kylen ca 30 min.
Sedan fram med pastamaskinen!

Tomatsås:
5 st tomater
1 gul lök
2 stora klyftor vitlök
1 dl vitt matlagningsvin
en halv grönsaksbuljongtärning
tomatpuré, curry, basilika, örtsalt, peppar

Hacka lök och vitlök (jag pressade vitlöken) och fräs den med lite tomatpuré och curry. Dela tomaterna i mindre bitar och lägg i det i kastrullen med lökfräset. Tillsätt resten av ingredienserna. Låt koka tills tomterna kokat sönder. Smaka och och krydda mer. Jag hade i ca en tsk honung.

Sparrisen:
Ta bort den nedersta delen av sparrisen och smält en rejäl klick smör i stekpannan. Lägg i sparrisen och stek i ca 5 min. Jag kryddade med lite flingsalt.

Recepten räckte precis till två personer, tomatsås blev det lite över som jag slänger in i frysen till framtida behov!

Inga kommentarer:

Medlem i Matbloggarna