fredag 9 mars 2007

Grytbitar

I onsdags köpte jag underbart stora nötgrytbitar på lokala charkfabriken. Ett kilo för 69:- Det blev riktigt gott, såsen perfekt och köttet alldeles mört och fint. Men så kokade den över två timmar!


Recept:

1 kilo stora nötgrytbitar
Smör & Rapsolja till stekning
ca 1-2 dl rött matlagningsvin
3 st enbär
2 st lagerblad
1 st grönsaksbuljong tärning
ca 3 dl vatten
1 gul lök, hackad i lite grövre bitar
örtsalt, peppar
1 halvt paket Milda Mat, extra lätt, 4 %
1 msk mjöl utrört i lite vatten

Stek grytbitarna runt om i omgångar och lägg dem i en gryta. Häll i vinet, vattnet, enbären, lagerbladen, löken och buljongen. Koka upp och sjud till köttbitarna lätt går att dra isär. Min gryta kokade som sagt över 2 timmar, säkert 2½.

Ta upp köttet. Sila såsen, mosa löken mot silen. Låt såsen koka en stund. Häll sedan i "grädden" och redningen. Koka upp så den blir lite tjockare. Tillsätt köttet igen och värm upp.

Till detta serverade jag potatis, lingon och lite ättiksgurka. Potatisen delade jag i mindre bitar så den var klar på 10-15 min.


Inga kommentarer:

Medlem i Matbloggarna