tisdag 20 mars 2007

Broccoli-soppa

Häromdagen gjorde jag broccoli-soppa. Lite inspiration hittade jag hos Veganvrak som hade gjort en soppa med bönor i som man sedan mixade slät. Hade inte tänkt på att man kunde köra det innan. Att göra en "vanlig" soppa och sedan ha i bönor för att höja upp proteinet. Nu låter det konstigt, men ja,ja, tack för inspirationen i alla fall!



Recept
till 2 portioner


ca 1 färskt broccolihuvud
lagom med bönor, jag använde stora vita
1 gul lök
1 vitlöksklyfta
en bit habanero
1 svampbuljongtärning
1-2 dl vitt matlagningsvin
3 dl vatten
en halv burk minifraiche
kryddor efter behag


små champinjoner



Jag delade broccolin i lite mindre bitar, hackade chili, lök och vitlök. Fräste det och bönorna (direkt från frysen) i lite olivolja (citronsmak). Tillsatte buljong och vin, och till sist vattnet. Lät det koka tills broccolin var mjuk. Mixade soppan slät med mixerstav och sedan i med minifraichen! Jag kryddade med örtsalt och lite peppar på slutet.



Champinjonerna stekte jag utan fett, för att sedan tillsätta en sojasås som heter Dragon sauce. Svampen serverade jag sedan i soppan.



Som vanligt vågar jag inte ha i så mycket habanero, och som vanligt blir det inte starkt. Får testa att ha i massa mer...

Inga kommentarer:

Medlem i Matbloggarna