onsdag 27 augusti 2008

Rågfrallor

Jag har börjat blanda hej vilt mellan mjölsorterna när jag bakar. Så det finns ingen anledning till mängder och olika sorter. Byt ut till annat eller lek lite "crazy" som jag.



Rågfrallor
Fördeg (låt jäsa 3-4 timmar)
5 g jäst
150 rågmjöl
150 g vatten

Rör ihop så det bara blandar sig.

Riktig deg
fördeg
170 g vatten
200 g siktat dinkelmjöl
50 g durummjöl
50 g rågmjöl
50 g vetegroddar
8 g salt

Blanda ihop alla ingredienser utom saltet. Kör på låg hastighet i ca 10 minuter. Tillsätt saltet och kör i 5-8 minuter till.

Degar med relativt mycket rågmjöl går inte att få "knådbar". Det blir alltid en lösare och kladdigare deg utav det. Så låt den jäsa över natten. Jag låter bunken stå framme med lite plastfolie över sig.

Sätt ugnen på max, 250-300 grader. Klicka ut degen till frallor med hjälp av två skedar. Om du inte vill ha frukost med en gång som jag, så låt dem jäsa ytterligare en gång. Annars ställ in plåten i ugnen, spreja in lite vatten. Sänk värmen till 220-230 grader efter några minuter och öppna ugnsluckan en gång. Ta ut dem när de fått lagom med färg, tar 12-15 minuter skulle jag gissa på.

Nygräddade får de en jättegod skorpa, nästan lite krispig. De håller sig ganska färska i ca tre dagar, säkert längre, men jag är lite kinkig med bröd...

2 kommentarer:

Anonym sa...

dom såg jättegoda ut! duktig du är som bakar så mycket eget bröd. jag orkar aldrig :P

izza sa...

De blev faktiskt riktigt goda. Dessvärre tröttnar jag väldigt fort på bröd och vill helst ha nybakat jäämt :) Men så jobbigt är det inte om man bara får in lite rutin :)

Medlem i Matbloggarna