onsdag 27 augusti 2008

Kantarellpizza

Riktigt god pizza!! Enda negativa att jag glömde göra ordning en tomatsås i tid, så det fick bli snabbvarianten med vanlig ketchup. Usch, vad söt den blev att ha på pizza! Hade smakat mycket bättre med någon kryddig tomatsås istället!

Om ni inte har provat att göra pizzadeg med durumvetemjöl i så måste ni ge det en chans. Det blir riktigt bra! Det var efter ett tips från Jamie Oliver som jag började använda det.



Pizzadeg
250 g vatten
lite jäst (ena hörnet ungefär)
300 g siktat dinkelmjöl (eller vanligt vetemjöl)
100 g durumvetemjöl
10 g olivolja
5-8 g salt

Blanda ut jästen i lite utav vattnet. Häll i övriga ingredienser, inte saltet! Kör i bakmaskin på låg hastighet i först ca 8-10 minuter. Tillsätt saltet, öka hastigheten och kör i ytterligare 5-8 minuter. Låt nu degen jäsa så länge du har tid. Minst en timme, har du bra framförhållning så låt den jäsa över natten i kylen.

Pålägg
tomatsås (helst inte ketchup)
basilika, oregan
riven ost
så mycket kantareller du har (eller vill ha)
"smulad" brieost
I brist på kantareller:
spanish salami

Jag tyckte kantarellpizza var väldigt god. Men salamibiten blev överraskande god! Har hittat en riktigt god variant från Argal. Den ser inte riktigt ut som på hemsidan här i Sverige, men på förpackningen står det "Salchichon Regio (spanish salami)".

2 kommentarer:

Anonym sa...

kantarellpizza låter alldeles ljuvligt! ska se om jag kan ge mig ut på kantarelljakt snart!:)

Anonym sa...

ÅÅH vad gott det låter, dock finns det ingen svamp i skogarna runt Uppsala..

Medlem i Matbloggarna