måndag 18 augusti 2008

Konsten att laga vardagsmat

Nu när jag ska komma ikapp i livet som jag skrev så funderar jag lite på hur man på bästa sätt alltid är beredd och kan laga mat här hemma i köket. Med hur menar jag hur man bäst förbereder sig, handlar mat varje dag, storhandlar en gång i månaden eller handlar efter veckomatsedel en gång per vecka? Dessa tror jag är de tre alternativ som finns. Och först tänkte jag berätta om min erfarenhet av dessa tre.

1. Handlar mat varje dag
Ingen bra idé om ni frågar mig. Maten kommer garanterat kosta minst 100:- per dag eftersom det alltid är massa annat som slinker med och man lagar aldrig "smart", oftast handlar man och lagar till det man är sugen på för stunden. Oavsett om det är tacos, pizza eller köttfärs.
Fördelar: Man får laga den mat man är sugen på varje dag
Nackdelar: Man orkar inte komma på maträtter varje dag när man börjar bli hungrig efter jobbet och det är fruktansvärt dyrt!

2. Storhandlar en gång i månaden
En period i mitt liv när jag började tjäna lite mer pengar och faktiskt hade råd att storhandla så utövade jag denna metod några gånger. Problemet var att jag aldrig fick till någon rutin på vad man faktiskt behöver handla för att kunna laga mat. Och samtidigt handlade jag allt som såg gott ut, t.ex. salladshuvud (som står sig typ en dag i kylen), rädisor (som jag aldrig använde) osv osv. Det slutade alltså med att det blev dyrt, men det fanns ändå ingenting att laga när man väl kom hem, för man hade inte handlat till några hela måltider.
Fördelar: Det borde innebära att det alltid finns mat hemma, kan dock bli lite snålt i månadsslutet.
Nackdelar: Mycket av maten hinner bli dålig innan man äter upp den, i alla fall om man handlar med hjälp av spontana infall.

3. Handla efter veckomatsedel en gång i veckan
Detta funkade rätt så bra för mig. OM man tar sig tid och gör en matsedel. Och tar sig tiden att göra en smart matsedel, t.ex. så använder man ena halvan av vitkålen ena dagen och andra nästa dag. Då får man valuta för matpengarna. Och OM man håller sig till denna så funkar det utomordentligt bra. För min del blev det oftast att den funkade mån-ons, men resten av veckan åt jag mat ute eller föll för andra hälften av hushållets grupptryck och blev sugen på annan mat.
Fördelar: Veckans mat är planerad och klar, finns inga ursäkter till att åka förbi pizzerian på vägen hem
Nackdelar: I praktiken är det inte alltid det funkar...

Hur gör ni för att klara av vardagsmatlagningen? Jag tycker charmen med matlagningen försvinner lite när man hela tiden planerar för hela veckan vad man ska laga. Jag saknar improvisationen som ger en helt annan matlagningsglädje. Jag tror att jag ska ge mig på storhandlingen igen. Men med ett mer fokuserat handlande. Och sedan kunna komma hem och kunna improvisera ihop en måltid med de varorna man har hemma.

Önska mig lycka till och berätta gärna mer om hur ni själva löser matlagningsproblematiken! Berätta mer i egna blogginlägg och länka till det i kommentarerna eller skriv en helt vanlig kommentar! Allt av intresse!

Inga kommentarer:

Medlem i Matbloggarna