torsdag 21 augusti 2008

Köttfärsröra med stekt svamp till

Väl hemkommen från skogen måste man ju också tillaga svampen. Jag var sugen på en köttfärsröra, så jag gjorde i ordning en sådan och serverade den stekta svampen till. Champinjonerna har ju en hel del mer smak än de man köper i butiken, om man säger så! Annars känns ju konsistens igen. Röksvampen däremot var lite annorlunda! Efter ett tips på någon svampsida så "skalade" jag av det yttersta skalet på svampen (för det skulle bli segt). Nu blev det istället en klump svamp som bara smälte i munnen. Gott, faktiskt!
Här är en bild på de två champinjonerna jag fann:

(inser än en gång att storleken är ganska anonym på kort, den är i alla fall större och fastare än de från butiken)

Bild på rensad och skalad röksvamp:

Och här har vi en bild på det färdiga resultatet:


Ingredienser:
800 g nötfärs (idag blev det ekologisk!)
1 finhackad rödlök (spara lite till serveringen)
en skvätt vitt vin
1 slarvigt urskrapad burk med creme fraiche (paprika & chili)
1 hackad röd chili (min var inte så stark så i efterhand skulle jag tagit två)
½-1 förpackning passerade tomater
oxfond med rödvin
rikligt med curry (gott i köttfärsgrytor, smakar inte curry-röra, bara gott!)
salt
svartpeppar, vitpeppar, sechuanpeppar

svamp
smör

yoghurt
riven gurka
salt, peppar

bröd

Gör en vanlig köttfärsröra med ovanstående ingredienser. Stek svampen, först utan fett, tillsätt sedan smör. Blanda ihop yoghurt och gurka, krydda. Servera med bröd och lite grönsaker! Gooott!

Inga kommentarer:

Medlem i Matbloggarna