onsdag 28 november 2007

Matlust

Jag älskar mat, både att laga mat och att äta den. Men ibland hatar jag mat lika mycket som jag älskar den. Att planera och veta vad jag ska laga älskar jag. Men att på eftermiddagen få frågan "Vad ska vi äta?" hatar jag. Då slår min hjärna bakut och jag kan inte komma på någonting annat än "nåt med köttfärs kanske?".

Likadan berg-o-dalbana är lusten efter olika slags mat. Senaste veckan/veckorna (har ingen tidsuppfattning längre) har jag bara varit sugen på annorlunda mat. Det ska smaka annorlunda och vara nya recept. Sen idag började raka motsatsen. Nu vill jag ha husmanskost! Med lena och bekanta smaker! Är det inte lustigt hur tvärt suget kan ändras? Och så till den raka motsatsen.

Dessutom har jag gått och blivit galet sugen på julskinka och senap! Mmm! Men har ingen lust att greja i ordning en stor julskinka än. Fick tag på en fin bit kotlettfilé i affären idag, genast började jag spinna vidare på om det inte skulle gå och ugnssteka den och sedan griljera den som en skinka... hmm!

Ikväll blir det raggmunk med stekt bacon och lingonsylt. Har i och för sig även längtat efter lingonsylt en längre tid, men inte varit sugen på "rätt" mat. Men nu kör vi!

Inga kommentarer:

Medlem i Matbloggarna