söndag 25 november 2007

Chokladtryffel

Trots att det är en vecka kvar till första advent så har jag bakat lite julgodis idag. Eller egentligen måste det väl inte kallas julgodis, har ju bakat varken knäck eller ischoklad.

Idag har det blivit chokldtryffel med en massa exprementerande smaker. Först ut har vi från vänster mörk choklad med mörk romsmak, sedan vit choklad med lite pressad lime i. Längst till höger tittar det fram några med mörk choklad med en pepparkakskryddevariant, lite kanel, ingefära, nejlika och kardemumma.



På nästa bild har vi längst till vänster vit choklad med saffranssmak. Sedan mörk choklad med kaffesmak, rullad i florsocker. Nästa är mörk choklad med whiskeysmak. Sist men inte minst en vit choklad med baccardi water melon.



Jag gjorde såhär:
50 g mörk choklad 70%
150 g ljus blockchoklad
1 dl vispgrädde

Koka upp grädden, tillsätt sedan chokladen i mindre bitar. Rör runt tills det smälter. Här delade jag upp chokladen i olika små skålar där jag hade lagt i smaksättningen. Till Romtryffeln använde jag Cruzan Estate Dark Rum, knappt en tesked. Till kaffetryffeln knappt en tesked snabbkaffepulver. Till pepparkakstryffeln använde jag som sagt kardemumma, kanel, ingefära och nejlikor, kan dock inte säga nån direkt mängd. Till whiskeytryffeln blev det The Famous Grouse.

100 g vit blockchoklad
0,5 dl vispgrädde

Här gör du likadant. Värmer grädden och tillsätter chokladen. Till saffranstryffeln använde jag ca ett halv paket saffran (0,25 g). I limetryffeln pressade jag i lite färsk limejuice och i watermelon-tryffeln använde jag knappt en tesked Baccardi Water Melon.

Efter att smakerna är tillsatta i chokladrörorna ska skålarna in i kylen tills chokladen har stelnat 1-2 timmar. Därefter börjar arbetet med själva bollarna. Jag var inte så noga och använde endast två skedar för att forma bollarna. Jag rullade dem lite lätt i kakao och florsocker.

Sammanfattning: De tryfflarna jag använde flytande smaksättning till blev lite väl rinniga i konsistensen, även efter kylskåpet. En helt annan konsistens på krydd-tryfflarna. Vet inte hur man ska motverka detta? Nu gjorde ju jag väldigt små satser av varje sort, kanske inte blir så stor skillnad i större satser?

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag tänkte prova att lägga rivet limeskal i grädden och sedan värma och smälta den vita chokladen. Det borde ge samma konsistens som kryddtryfflarna.

Medlem i Matbloggarna