söndag 25 november 2007

Asiatisk gryta

Gårdagens middagsrecept kommer från Veganvrak. Dessvärre får jag be om ursäkt för att jag svärtat ner receptet och lagt i stackars kycklingfiléer. Men enklare att få B att äta dem än tofu! Jag serverade grytan till det brasilianska riset som Brazilian Linda tipsat om. Igår pressade jag vitlöken och tyckte det blev en lite skarpare smak. Måste skaffa en mortel så jag kan göra på riktigt!



Så här gjorde jag:
2 kycklingfiléer
1 gul lök
200 g vitkål
2 katrinplommon
0,5 dl hoisinsås
en skvätt kikkomansoja
lite vatten
sichuanpeppar
örtsalt

Dela kycklingen i mindre bitar och stek den i lite olja. Tillsätt strimlad lök, vitkål & katrinplommon. Låt det fräsa en stund. Häll över hoisinsås, soja & vatten. Krydda med peppar och salt. Låt det puttra lite under tiden riset blir färdigt.

Sichuanpepparn hittade jag i vanliga Santa Maria-hyllan. Trodde den var svår att få tag på. Var ju populär på bloggarna för ett tag sen om jag minns rätt. Pepparn kanske har funnits i vanliga butiker länge, men för mig var det en nyhet!

Inga kommentarer:

Medlem i Matbloggarna