fredag 8 februari 2008

Levain-bröd

Ett sätt att använda sin surdeg är att göra en levain. Väldigt många olika steg och kan tyckas väldigt onödigt vid första anblicken. Men jag gjorde ett bröd i helgen, och snacka om stora hål i brödet! Så tydligen gör det ju någon verkan i alla fall.

Jag gör ingen större redovisning om hur man gör en levain, men vill ändå berätta om hur många steg det är: Blanda först en aktiv surdeg (alltså surdeg från kylen som stått i rumstemperatur över natten) med mjöl. Låt jäsa 4 timmar. Tillsätt mer mjöl och vatten. Låt jäsa igen, 4 timmar. Sista steget att tillsätta ytterligare mjöl och vatten. Detta ska jäsa 5-6 timmar. Denna deg kan man förvara i kyl i upp till en vecka. Dock är det ju ingen färdig deg nu, utan det är ju bara själva "surdegen" som är klar. Nästa steg är ju alltså att blanda i "levainen" i en riktig deg. Puh!

Jag hade en del levain kvar sen i helgen, så idag experimenterar jag med ett bröd med krossat råg och dinkelmjöl i. Är lite tveksam till konsistensen på degen, känns lite kort, kanske överarbetad... Men samtidigt var den extremt trådig och ganska seg. Återkommer med resultat, får vi se om det blir lyckat eller misslyckat.

Här har ni bild på mästerverket


*UPDATE*
Är inte säker på att jag får kalla min levain för just levain. Om levain måste komma från flytande vildjäst eller inte. Men jag fortsätter kalla det för levain, för i Jan Hedhs bok "Bröd" står det att "om du inte vill göra en mamma '(första steget)' av russinjäst och vetemjöl kan du istället använda 200 g vetesurdeg och göra på motsvarande sätt". Vilket jag tycker rättfärdigar att jag kallar min för levain!! Om det nu ens var nån som tyckte jag skulle ha fel...

Inga kommentarer:

Medlem i Matbloggarna