fredag 8 februari 2008

Spendera pengarna på ost

Tänkte på idag hur olika det känns att spendera pengar på nästan samma saker. Idag var jag inne i stans enda renodlade ostaffär och handlade ost. Bland annat köpte jag en bit parmesanost som kostade nästan 50 kr. I en vanlig livsmedelsaffär skulle jag fundera både en och två gånger innan jag betalade den summan för en liten bit ost. Däremot köpte jag den i ostbutiken utan att blinka!

Konstigt hur man fungerar...

Nu över till osten jag fick med mig hem! Det blev tre olika sorter, varav en den redan nämnda parmesanen.

Den andra var en mycket god ost! En getädel från Lillängens gårdsmejeri. Myyycket god!! Det är även den ni ser på bilderna från dagens brödbak.



Den tredje blev jag däremot förvånad över smaken på. Det var en mogen opastöriserad brie de maux. Jag trodde jag skulle tycka mycket om en sådan ost. Men den var, hm... inte alls som jag hade förväntat mig. Jag hade förväntat mig en krämig ost med mycket smak. Den var snarare lite seg i konsistensen och smaken ja, jag vet inte hur jag ska beskriva den. Well, well, allt kan ju inte passa min smak tydligen. Och jag är ju ingen ostexpert heller, det var bara en aning jag hade om att jag trodde den var för min smak. Men visst ser den vääldigt god ut? Får helt enkelt lära mig tycka om den, kanske passar bättre senare ikväll!?



Vilka är era favoritostar? Vilka ska jag planera att köpa vid nästa ostbutiksbesök?

Inga kommentarer:

Medlem i Matbloggarna