måndag 2 juli 2007

Ris och ärter*

Namnet på måltiden kan tyckas lite futtigt, "ris och ärter". Men det är en av mina absoluta favoriter. Receptet kommer från en receptbok därhemma som vi har haft så länge jag kan minnas. Majoriteten av sidorna i boken är lösa, så man får bläddra försiktigt. Mamma och pappa använder fortfarande receptet, men jag tycker man uppnår ungefär samma smak genom att måtta på en höft (som vanligt när jag lagar mat).

Ris och ärter:
köttfärs (idag använde jag 400 g blandfärs)
gul lök
curry
1 förp krossade tomater
peppar (tellicherry såklart, favoriten!), salt
ev buljongtärning
vitlök
Chili explosion använde jag idag också
frysta gröna ärter

Hacka löken, stek den lite lätt i en gryta tillsammans med curryn. Tillsätt köttfärsen och rör runt tills den är genomstekt. Bästa resultat får man i just en gryta, inte en stekpanna, denna rätt ska vara lite halvt grynig i konsistensen. Häll i krossade tomaterna, krydda och pressa i vitlöken. Idag lät jag grytan koka medans riset (som ska serveras till) kokade klart. Strax innan det är färdigt häller man i ärterna och låter dem bli varma. Idag passade jag på att rensa i frysen och slängde i lite ärter, majs och paprika-blandning.

Jag serverar grytan med ris, lite soja (syna längst ner på bilden) och kulinarisk som jag är vill jag ha lite ketchup till också. Mums!!!

*Ris och ärter är inte rättens riktiga namn. Kommer inte ens ihåg vad rätten heter i kokboken. Ris och ärter har den hetat i vår familj så länge jag kan minnas och jag kommer i alla fall aldrig byta namn på den!

Inga kommentarer:

Medlem i Matbloggarna