söndag 29 juli 2007

Ängamat

Det här är också ett tag sen jag lagade. Men anledning till maträtten var att jag var hemma hos mamma och pappa och fick med mig färska sockerärter hem. Dock fuskades det sen och resterande grönsaker är från en påse frysta sommargrönsaker. Därför fick inte soppan den där härliga sötman som den brukar få om man bara använder hemmaodlade och färska grönsaker.

Till serveringen så bjöds det mackor med kikärtsröra på (hommous? får man kalla alla kikärtsröror för hommous?).


Recept på soppan finns ju också i diverse kokböcker (och internet)

Se om jag kommer ihåg hur jag gjorde kikärtsröran:
ett gäng kikärter
en skvätt äppelcidervinäger
en skvätt olivolja
vatten
örtsalt och tellicherrypeppar

Allting mixas ihop med hjälp av en mixerstav. Vattnet gör att det blir smidigt att mixa och man behöver inte tillsätta mer olja än vad man tycker krävs för smakens skull.


Inga kommentarer:

Medlem i Matbloggarna