lördag 16 juni 2007

Världens godaste lasagne

Ja, med lite eftertanke så blev nog det här den godaste lasagnen jag har ätit. Jag inspirerades av detta recept som jag hittade när jag sökte på google.


Recept:

1. Tomatsåsen
3 vitlöksklyftor
1 röd chili
smör & olivolja
1 förpackning passerade tomtater
1 buljongtärning
en halv dl vitt matlagningsvin
pizzakrydda (eller oregano)
torkad basilika

Hacka chilin och skala vitlöken. Värm smöret och olivoljan i en kastrull. Pressa i vitlöksklyftorna och chilin, låt det bubbla ett tag. Tillsätt sedan tomaterna och resten av ingredienserna. Låt detta puttra tills allting annat är klart.

2. Köttfärsen
800 g nötfärs
1 stor hackad gul lök
soja
Lawrys kryddsalt
Tellicherry black pepper (santa marias kryddkvarn)
örtsalt

Stek färsen och smula sönder den så mycket som möjligt. Tillsätt löken och krydda. Låt det stå kvar på värmen tills bechamelen är klar.

3. Bechamelsås
smör
3-4 msk vetemjöl
5-6 dl mjölk
riven muskot
örtsalt
riven ost (jag använde färdigriven texmex ost, ca 150 g)

Smält smöret i en kastrull, vispa i mjölet och tillsätt mjölken. Låt det koka upp och bli tjockt i konsistensen, rör hela tiden! Om den inte tjocknar så rör ut lite mjöl i kall mjölk och vispa ner det. Krydda och ta av kastrullen från värmen och rör i osten.

4. Lasagnen
Lägg ett lager med bechamelsås i botten på en stor ugnsform. Sedan ett lager med lasagneplattor. På med köttfärs och tomatsås. Upprepa! Överst häller du på resten av bechamelsåsen och strör över ett lager med riven ost. In i ugnen på 175 grader i 30 min. Mums!

1 kommentar:

Anonym sa...

Varför köttfärs och tomatsås för sig??
När jag gör lasagne gör jag en god köttfärsås (med tomater) och lägger sedan ihop den med plattor och bechamel.

Medlem i Matbloggarna