lördag 30 juni 2007

Burgundisk köttgryta

Köttet i en köttgryta är verkligen såå gott när det får koka så det bara faller isär. I denna gryta använde jag både högrev och fläskgrytbitar från skinkstek. Personliga favoriten är högrev men skinksteksbitarna blev riktigt fina de med. Det blir riktigt mustig smak av att det kokar länge och av vinet. Till min "sorg" och B:s glädje, smakade den inte riktigt lika mustigt på tallriken ihop med potatisen.
Recept på burgundisk gryta finns det massor av när man söker på internet. Jag hoppade över svamp, med hänsyn till B, och baconen struntade jag helt i bara. Annars använde jag mig av följande ingredienser:
-högrev
-fläskgrytbitar av skinkstek
-drygt en halv flaska rödvin
-tomatpuré
-mörk oxbuljongtärning
-en förpackning steklök
-massa Tellicherry pepper

Inga kommentarer:

Medlem i Matbloggarna