fredag 1 juni 2007

Apelsinfilé

Ikväll blev det ett glas vin efter jobbet och lite matlagning. Ett recept som jag gått och funderat på ett tag. Det uppkom efter inspiration från AKs receptförslag på vår meny. Apelsinfläskfilégryta. Egentligen vet jag inte riktigt varför jag skulle vilja göra en sådan här gryta eftersom jag inte är speciellt förtjust i apelsin annat som färsk frukt eller apelsinjuice. Men gjorde det gjorde jag i alla fall och den blev väldigt god till slut. Serverades med lite ugnsrostade grönsaker och sallad.
Ugnsrostade grönsaker:
potatis
kålrot
fänkål
lök
olivolja & örtsalt

Dela alla grönsaker/rotfrukter i mindre bitar (förslagsvis kuber), lägg i en ugnsform och häll på olivolja och krydda. In i ugnen 200 grader i ca 20-30 min

Apelsinfilégryta
1 fläskfilé
1 röd chili
vitlök efter behov
paprikapulver
lite curry
svartpeppar
0,5-1 dl outspädd apelsinjuice
3-4 dl matlagningsgrädde
örtsalt
1 grön paprika

Skär filén i mindre bitar. Stek den och tillsätt hackad chili och pressad vitlök. Krydda. Häll över apelsinjuicen, vrid på värmen och låt det puttra i ca 5-10 min. Tillsätt grädden och krydda till lagom balans. Det blir rätt så sött av juicen så kan behövas lite salt för att väga upp det. Dela paprikan i mindre bitar och rör i den strax innan servering.

Inga kommentarer:

Medlem i Matbloggarna