söndag 6 januari 2008

Bloggtorka

Long time no see... Har jobbat mycket som vanligt till jul och på grund av det ständiga mörkret har jag tröttnat lite på att fotografera den lagade maten. Men filurar på om jag inte ska göra det så enkelt att jag ställer in en extra bordslampa på köksbordet. Smart va?

Har i och för sig inte lagat överdrivet med mat heller den senaste tiden. Har i alla fall fått äta min efterlängtade skinka, den var vääldigt god! Köpte Änglamarks rimmade skinka och körde den i ugnen. Väldigt fin skinka! Har köpt den förr och aldrig blivit besviken. Jag rekommenderade en kollega att köpa den och hon blev också väldigt nöjd!!

Har köpt en liten julklapp till mig själv, en hmm, vad säger man nu, inte en matberedare utan en assistent kanske? Jag har den i alla fall till att knåda i ordning degen i. Det är kul att baka bröd! Har exprimenterat med surdeg, riktigt spännande att se hur det jäser utan jäst! Som inspiration har jag denna underbara brödblogg och boken "Bröd" av Jan Hedh.

Igår åt vi tacos, det var riktigt gott! På dagen rullade jag köttbullar efter recept från Gitto, dock hade jag ingen lust att steka alla så jag har fryst in dem styckvis, råa. Nu återstår och se om de går och äta när man tar fram och steker dem klara.

Ikväll ska jag göra hemmagjord pizza efter recept/inspiration från "Hemma hos Jamie Oliwer", vilket det för övrigt är nystart av ikväll va? Degen står på jäsning i kylen, på eget initiativ. Skulle vilja ha en sån där stenplatta också så man får värmen underifrån, både till pizzabaket och till framtida brödbak. Men men! Får nöja mig med att ha en varm plåt så länge.

Ha en fortsatt trevlig (snöig) söndag!

2 kommentarer:

annamaria sa...

Jag fick boken Bröd i julklapp - underbar bok. Har inte bakat något än men man kan drömma lite....

izza sa...

Jaa drömma brukar jag göra på kvällarna innan jag somnar. Alla bröd ser ju såå goda ut, och jag drömmer om hur jag ska lyckas få dem lika fina!

Jag rekommenderar "Sursött bröd" som kommer bland de skånska skållade bröden. Jag delade degen i tre delar och stoppade ner degklumparna i en sockerkaksform (jag har en springform med löstagbar mitten, jag använde den med mitten i). Det blev jättegott och framförallt saftigt!! Delade den i tre och frös in. Det håller sig lika färskt och saftigt i minst en vecka!!

Tror dock jag minskade lite på mjölmängden, mina degar har blivit väldigt kompakta från den boken...

Provade förresten Hönökaka också. Men de blev inte alls lika fina som i boken (dock var de goda ändå ;)). Min sambo tröstade mig med att man inte kan vara expert på en gång...

Medlem i Matbloggarna