söndag 16 september 2007

Aushak

Idag har jag ägnat förmiddagen till att handla inför kommande veckas mat. Och nu på eftermiddagen har jag lagat något riktigt gott! Recept hittar ni här på "Kärlek, mat och folköl". Jag tillverkade min egen wontondeg. Blir lite sladdrigt med bara mjöl och vatten, så skulle jag orka göra det igen skulle jag satsa på en pastadeg och tillsätta ägg.

Med den "sladdriga" degen hade jag inte tålamod att göra så många purjolöksknyten. Och jag hade inga höga förväntningar på att de skulle bli så goda. Men surprise! Riktigt smaskiga! Passade väldigt bra ihop allting.



Längst fram på bilden syns purjolöksknytena och längst bak skymtar några pastaskruvar som jag kokade i reserv eftersom knytena inte blev så många. Dekorerade med purjolöksröran som blev över!

Någon muskotblomma har jag inte hittat i de butiker jag varit inne i så jag körde med ca ½ tsk riven muskotnöt istället. Det var slut på färsk koriander också så jag hade bara i lite torkad i purjolöksröran istället. Jag använde två purjolökar.

Wontondeg:

4,5 dl vetemjöl
1 tsk salt
2 dl ljummet vatten

Blanda mjöl och salt. Tillsätt vattnet. Knåda ihop till en deg och låt den vila ca 30 min. Använd sedan en pastamaskin för att göra degen så tunn som möjligt. Som sagt, nästa gång ska jag testa vanlig pastadeg för bättre styrsel.

Inga kommentarer:

Medlem i Matbloggarna